Projekt VoIP
Asterisk + FreePBX vs. Trixbox + HUDlite

Asterisk+FreePBX

Zde je uveden návod pro instalaci linux Gentoo, softwarové ústředny Asterisk a webového rozhraní FreePBX. Dále zde naleznete konfiguraci této ústředny a návod pro připojení ústředny do veřejné sítě ISDN.

Instalace Gentoo
Instalace Asterisk
Instalace FreePBX
Konfigurace ústředny
Konfigurace telefonu
Konfigurace ISDN
Výhody a nevýhody

Instalace Gentoo

Gentoo je čistá distribuce Linuxu. Je postaven na svoboném softwaru a neskrývý před uživateli, co má pod kůží. Portage používá distribuci ve formě zdrojového kódu. Gentoo se konfiguruje pomocí normálních textových souborů. Stažení systému a veškeré informace o něm jsou na stránkách http://www.gentoo.org/.


Popis instalace

Při instalaci distribuce Gentoo linux jsme postupovali podle návodu zveřejněného na těchto stránkách http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml.


Při instalaci se kompiluje jádro systému a všechny potřebné softwary.


Po dokončení instalace Gentoo linux je možné instalovat aplikace které na něm poběží.


Instalace Asterisk

Oficiálně je Asterisk open source hybrid TDM a packet voice PBX, jedná se o IVR (Interactive Voice Response) platformu s funkčností Automatic Call Distribution (ACD). Neoficiálně jde možná o jedno z „nejsilnějších“, flexibilních a rozšířitelných řešení v oblasti integrovaného telekomunikačního softwaru. Jde tedy o kompletní open source softwarovou PBX, běžící na platformách Linux a Unix, poskytující veškeré vlastnosti, které byste očekávali od PBX. Jedná se o obecnou distribuci pod podmínkami GNU (General Public Licence). Povolenou výjimku tvoří spojení s OpenH323 projektem a to za účelem dostupnosti H.323 podpory. Systém je navržen tak, aby vytvořil rozhraní telefonnímu hardwaru, softwaru a libovolné telefonní aplikaci. Asterisk může být mimo jiné použit v těchto aplikacích:

  • Různorodá VoIP gateway (MGCP, SIP, IAX, H.323)
  • Pobočková ústředna (PBX)
  • Voicemail služby s adresářem
  • Interaktivní hlasový průvodce (IVR) server
  • Softwarová ústředna (Softswitch)
  • Konferenční server
  • Packet voice server
  • Šifrování telefonních nebo faxových volání
  • Překlad čísel
  • Aplikace Calling card
  • Prediktivní volič (Predictive dialer)
  • Řazení volání do front se vzdáleným zprostředkovatelem
  • Vzdálené „kanceláře“ pro existující PBX
Požadavky na OS LINUX

Asterisk je známý tím, že běží na mnoha platformách OS, nicméně hlavní vývojářskou platformou je Linux. Jestliže bude Asterisk používán pouze pro VoIP, nebo nechcete-li používat externí media gateway určené pro připojení konvenčních telefonních zařízení, pak můžete vybírat z většího množství systémů (například FreeBSD, Mac OS X a Solaris). Systém je navržen tak, aby pracoval na linuxovském jádře verze 2.4, nicméně je zde i podpora pro jádro 2.6. S jádrem verze 2.6 pracují například distribuce RedHat (7.x, 8, 9 a Enterprise), Debian (i386 a PPC architektura), Fedora, Gentoo, Suse (verze 8 a 9), Mandrake (9.0) a Slackware (9.0, 9.1 a 10.0).

My jsme si zvolili distribuci Gentoo linux, pro jeho stabilitu


Podporované technologie

Systém je navržen tak, aby povoloval použití nových rozhraní a umožňoval snadno přidávat nové technologie. Jeho cílem je podpora veškerých možných typů současných i budoucích telefonních technologií. V našem případě budeme v ústředně Asterisk používat rozhraní ISDN. Instalována bude hardwarovou kartu ISDN typu BRI.


Popis instalace

Stáhneme také ovladače zaptel pro instalovanou ISDN telefonní kartu. Tyto ovladače instalujeme společně při instalaci Asterisku.

Zdrojové kódy Asterisku stáhneme ze stránek projektu http://www.asterisk.org/. Zkompilujeme a nainstalujeme na systém. Verze kterou jsme použili je 1.4.11.

Instalace FreePBX

Pro konfiguraci ústředny Asterisk jsme použili webové rozhraní FreePBX. Více o tomto rozhraní najdeme na stránkách http://freepbx.org/. Zde je také možné stáhnou instalační soubory pro toto rozhraní. Verze kterou jsme instalovali je 2.3.1.0.

Pro správnou funkci tohoto rozhraní je nutné instalovat další podpůrné programy. Mezi tyto patří instalace php, apache, my sql, php pear. Museli jsme také nastavit např. přístupové práva pro apache. Jinak nám nedovoloval uložit provedenou konfiguraci do databáze.


Po nainstalování všech potřebných součástí systému jme mohli přistoupit k samotné konfiguraci ústředny Asterisk přes rozhraní FreePBX. Konfiguraci jsme provedli podle návodu http://homel.vsb.cz/~voz29/files/TRIXBOX/Trixbox-navod.html. Tento návod je určen přímo pro Trixbox. Ale konfigurace Trixboxu, nebo Asterisku s FreePBX je téměř totožná.

Konfigurace ústředny

Asterisk se konfiguruje většinou pomocí textových konfiguračních souborů, které najdeme všechny v adresáři /etc/asterisk. Nejnovější verze Asterisku však obsahuje GUI rozhraní založené na vestavěném web serveru, které vám pomůže Asterisk nakonfigurovat i bez detailních znalostí jeho architektury.


My jsme použili pro konfiguraci Asterisku webové rozhraní FreePBX


Úvodní stránka rozhraní FreePBX běžící na našem systému.





Při nastavovaní jednotlivých uživatelů jsme postupovali dle následujících kroků:

  • V položce Extensions jsme klikli na tlačítko Submit.



  • Otevřelo se okno nového uživatele. Vyplňujeme především tři údaje (označeno šipkami), kterými jsou User Extension (Telefon1) , Display Name (11111) a Secret.



  • Po vyplnění všech potřebných údajů jsme klikli na tlačítko Submit.
  • Při změnách dat v jednotlivých Extensions, musíme potvrdit změny, aby se uložily, Apply Configuration Changes.
  • Po kliknutí naskočí obrazovka pro potvrzení změn, při kliknutí na Continue with reload se změny v Extensions uloží.
  • V záložce Outbound Routes jsme nastavovali spojení pro odchozí směr


  • Záložka Trunks


Konfigurace telefonu

Na obrázku je vidět konfigurace jednoho SIP telefonu připojeného k naší Asterisk ústředně. Konfigurace je provedena přes vestavěné webové rozhraní telefonu. Přihlásíme se do něho zadáním IP adresy s portem: 158.196.142.29:8085





Konfigurace ISDN

Do systému jsme zapojili ISDN kartu s rozhraním BRI. Ovladače pro tuto kartu jsme nainstalovali společně s instalací ústředny Asterisk.


Postup podle kterého jsme konfigurovali rozhraní ISDN najdete zde.


S kartou typu BRI jsme se v takovémto zapojení setkali poprvé. Kartu se nám proto nepodařilo zprovoznit. Zprovozněním karty se budeme zabývat v budoucnu.

Výhody a nevýhody

Výhody Asterisku + FreePBX
  • Hlavní výhodou je že systém poskytuje široké možnosti při instalaci i samotné konfiguraci.
  • Asterisk ve spojení s FreePBX poskytuje uživateli přívětivé webové prostředí pro konfiguraci.
  • Slouží jako ústředna a umožňuje např. automatickou registraci telefonů.
  • Ústředna má funkci záznamníku. V případě že uživatel nezvedne telefon do určené doby ústředna automaticky odešle na určený email zprávu s nahraným záznamem.
Nevýhody Asterisku + FreePBX
  • Je nutné mít hardwarový telefon, ale je možné použít i aplikaci na počítači.
  • V konfiguraci ústředny je nutné např. nastavovat ochozí cesty.
  • Instalace a konfigurace celého systému je složitá a vyžaduje širší znalosti z této oblasti.