A.1. LaTeX

ikona
Řešení 4.2: První dokument

Řešení naleznete v souboru latex01.tex.

Program vlna spustíme příkazem vlna.exe soubor.tex. Přidá tildy ~ před vybraná jednopísmenná slova. Pokud jej v distribuci nemáte, lze jej stáhnout z archivu CTANu.

ikona
Řešení 4.4:
  1. komerčním programem Adobe Distiller

  2. zdarma pomocí programů Ghostscript a Ghostview. Převod buď vybereme z menu při prohlížení .PS souboru, nebo použijeme dávku ps2pdf.bat.

ikona
Řešení 4.5:

Stačí přidat balík babel do záhlaví dokumentu a odstranit balík czech.

\documentclass[a4paper,11pt,oneside]{article}<break-line />
\usepackage[czech]{babel}<break-line />
\usepackage[latin2]{inputenc}<break-line />
\usepackage[T1]{fontenc}<break-line />

\selectlanguage{czech<break-line />

\begin{document}<break-line />
 Příšerně žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy.<break-line />
\end{document}
ikona
Řešení 4.6: Řezy písma
  1. Tučnou kurzívu vysázíme třeba příkazem \texttt{\emph{text}}.

  2. Miniaturní neproporcionální písmo lze vysázet např. {\tiny{\ttfamily text}}. Pokud bychom neuvedli vnější závorky, příkaz by se aplikoval na celý následující text. Museli bychom za tento příkaz uvést ještě \normalsize.

  3. Na šířku papír umístíme příkazy:

    \documentclass[b5paper,10pt,oneside,landscape]{article}<break-line />
    \usepackage[landscape]{geometry}
  4. Computer Modern máme k dispozici standardně. Ostatní písma změníme připojením balíku s jejich názvem, tj. \usepackage{times}, \usepackage{palatino} či \usepackage{bookman}.

ikona
Řešení 4.7: Členění na kapitoly

Řešení máte k dispozici v souboru latex02.tex.

ikona
Řešení 4.8: Uživatelská titulní stránka

Řešení máte k dispozici v souboru latex03.tex.

ikona
Řešení 4.9: Výčtová prostředí

Označení zarážek a číselnou hodnotu předefinujeme tak že ji uvedeme jako parametr do hranatých závorek.

\begin{enumerate}
  \item jedna<break-line />
    \begin{itemize}<break-line />
      \item[--] jedna<break-line />
      \item[--] dvě<break-line />
      \item[--] tři<break-line />
    \end{itemize}<break-line />
  \item[2a.] dva<break-line />
  \item[2b.] tři<break-line />
\end{enumerate}
ikona
Řešení 4.10: Zdrojový kód

Je to pracné a nepřehledné, že? V dalším textu bude popsán lepší způsob sazby zdrojových kódů.

\begin{alltt}<break-line />
\textrm{<break-line />
  \textbf{int} \textit{i}, \textit{x}=5;<break-line />
  \textbf{for}(\textit{i}=0; \textit{i}&lt;100; \textit{i}++) \{<break-line />
    printf("Value: %d", \textit{i} + \textit{x});<break-line />
  \}<break-line />
}<break-line />
\end{alltt}

Poznámka: Pokud jste nezměnili písmo na antikvu, neuvidíte tučný řez písma, protože tučné strojopisné LaTeX standardně nepodporuje.

ikona
Řešení 4.11: Tabulka

Řešení máte k dispozici v souboru latex04.tex.

(Příklad byl převzat z knihy [Ryb-03].)

ikona
Řešení 5.1: Vkládání obrázků do dokumentu

Ukázku jak vložit obrázek máte k dispozici v souboru latex05.tex.

Když vložíme obrázek ve formátu JPG či PNG, nepůjde generovat PostScript. Musíme proto obrázek převést do formátu EPS. To provedeme třeba programem ImageMagick, konkrétně příkazem convert obrazek.jpg obrazek.eps.

Velikost ovlivníme nastavením parametrů width a height, úhel otočení zadáme do angle.

Zarovnání ovlivňuje příkaz \centering, \raggedleft a \raggedright, případně můžeme použít prostředí center, flushleft či flushright (např. \begin{flushleft} …).

ikona
Řešení 5.2: Vkládání vektorového obrázku

Nejlepší je použít vektorový formát EPS. Vytvořit jej můžete třeba ve zmiňovaném programu Inkscape.

Postup vložení je stejný jako u předchozího příkladu.

Jediným problémem může být generování formátu PDF pomocí pdfcslatex, neboť ten nezvládá formát EPS. Musíme jej vložit jako PDF. Pro konverzi lze použít buď Ghostscript nebo opět ImageMagick, případně programem epstopdf.

ikona
Řešení 5.3: Práce s barvami
\documentclass[a4paper,12pt,oneside]{article}
\usepackage{color, czech}

\begin{document}
  \definecolor{ramecek}{rgb}{0,0,0}   %definice barev
  \definecolor{pozadi}{rgb}{1,1,0.8}
  \definecolor{popredi}{rgb}{0,0,0.6}
    \fboxrule 1pt                     %šířka rámečku
    \fcolorbox{ramecek}{pozadi}{\color{popredi}\textbf{\LaTeX2e}}
\end{document}
ikona
Řešení 5.4: Kreslení v LaTeXu
\documentclass[a4paper,12pt,oneside]{article}
\usepackage{czech, eepic}

\begin{document}
  \begin{center}
    \begin{picture}(400,1)
     \put(0,0){\line(1,0){400}}
    \end{picture}
  \end{center}
\end{document}
ikona
Řešení 6.3: Čítače
\newcounter{prvni}        %vytvoříme čítač
\setcounter{prvni}{1}     %nastavíme mu výchozí hodnotu
\newcounter{druhy}[prvni] %vytvoříme druhý čítač závislý na prvním
  %nadefinujeme aby se druhý čítač zobrazoval jako "první.druhý(písmeny)"
\renewcommand{\thedruhy}{\theprvni.\Alph{druhy}}
  %vytvoříme příkaz který zvýší druhý a vypíše jeho hodnotu
\newcommand{\citac}{\stepcounter{druhy}\thedruhy}
  %vytvoříme příkaz který zvýší hodnotu prvního
\newcommand{\dalsi}{\stepcounter{prvni}} %vytvorime prikaz
  %test funkčnosti
\citac \citac \citac \dalsi \citac \citac

Protože je v tomto případě druhý čítač závislý na prvním, při zvýšení prvního se hodnota druhého „vyresetuje“.

ikona
Řešení 6.2:

Řešení naleznete v souboru latex07.tex.

Okraje tabulek k sobě umístíme vhodným nastavením výšky boxu (např. 2\height pokud jsou stejně vysoké) a nastavením zarovnání první tabulky k hornímu okraji parametrem t, druhé ke spodnímu b.

ikona
Řešení 6.4: Záhlaví a zápatí

Na dvoustranný dokument převedeme změnou třídy dokumentu z oneslide na twoside.

Řešení naleznete v souboru latex08.tex.

ikona
Řešení 6.5: Zdrojové kódy

Řešení naleznete v souboru latex09.tex.

Zvýrazňovač pro ANSI C++ připojíme příkazem \lstloadlanguages{[ANSI]C++}.

ikona
Řešení 6.6: Odkazy

Řešení naleznete v souboru latex10.tex.

Přepínač colorlinks=true zobrazí text odkazů barevně a bude tak také vytištěn. colorlinks=false zobrazí kolem odkazů barevné rámečky, které se tisknout nebudou.

ikona
Řešení 6.7: Rejstříky

Řešení včetně postupu překladu naleznete v souboru latex11.tex.