Tato výuková podpora je nedílnou součástí diplomové práce „Výuková podpora pro elektronické publikování“, jež byla zpracována v roce 2005 na katedře informatiky FEI VŠB-TU v Ostravě. Celý dokument vznikl ve formátu DocBook, XSL styly pro zpracování výukové podpory připravil v rámci své diplomové práce [Dud-05] Bc. Michal Duda.
Cílová skupina – učební text určen především studentům katedry informatiky na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB-TU Ostrava, kteří navštěvují předmět Elektronické publikování. Mohou jej však využít i studenti jiných vysokých škol a další zájemci o problematiku elektronického publikování.
Cíl kursu - cílem tohoto kursu je seznámit posluchače se základy elektronického publikování. Úvodní část této studijní opory je věnována vymezení základním pojmům a popisu nejpoužívanějších výstupních formátů. Druhá část se zabývá sazbou dokumentů v typografickém systému LaTeX a je zaměřena na praktické zvládnutí této problematiky, zejména s ohledem na potřebu přípravy diplomové práce. Třetí část opory charakterizuje formát DocBook, určený především pro tvorbu elektronické dokumentace. V poslední části se seznámíme s tvorbou webových prezentací pomocí moderních technologií XHTML a CSS.
Vstupní požadavky – předpokládají se základní znalosti z oblasti sazby v typografickém systému LaTeX a základní znalosti značkovacího metajazyka XML. Předpokládaná je i znalost HTML.
Formáty a součásti výukové podpory - výuková podpora je distribuována ve formátech HTML a PDF. Její nedílnou součástí jsou adresář s řešením zadaných cvičení a adresář obsahující další doplňkové materiály, zejména připravený instalační balík pro práci s DocBookem. Jejich soupis je obsažen v příloze B – „Přiložené soubory“.
Organizace výukové podpory – výuková podpora je k dispozici ve formátu PDF, vhodném pro tisk a ve formátu HTML, vhodném pro online prohlížení.
Členění kapitol – kapitoly jsou zpravidla členěny do podkapitol, které blíže strukturují probíranou látku. V každé kapitole je uvedena časová náročnost pro zvládnutí příslušné problematiky. Ta má samozřejmě spíše orientační charakter. Na konci každého většího celku je uvedeno shrnutí problematiky a cvičení.
Použité piktogramy – v rámci celé podpory se lze setkat s množstvím piktogramů, které mají usnadnit orientaci v textu.
U této ikony je na začátku každé kapitoly resp. podkapitoly uvedeno, jaká je odhadovaná časová náročnost k prostudování určené části. Čas je pouze informativní a má napomoci k rozvrhnutí času při studiu.
Pod ikonou lze nalézt, čím se bude daná část zabývat a na co je třeba se zaměřit.
Tato ikona označuje oblast, která si zasluhuje zvýšenou pozornost. Zpravidla obsahuje netriviální postupy nebo věci k zapamatování.
Definice důležitého pojmu.
V rámci části vymezené touto ikonou se nalézá oblast, nad kterou je vhodné se zamyslet.
Upozorňuje na fakt, který nemusí být přímo z textu zřejmý nebo obsahuje zdroje, kde získat další informace pro zájemce o podrobnější informace.
Objasňuje probírané učivo, snaží se o propojení znalostí s jejich praktickým využitím.
Podává podrobný výpis kódu, který může obsahovat čísla řádků a zvýrazněnou syntaxi dle daného jazyku.
Ukazuje přesný postup nebo dává alespoň návod, jak daná problematika vypadá.
Specifikuje přiložený soubor, který je součástí podpory.
Buďte aktivní. Nečtěte tento text pouze pasivně. Zkoušejte si uvedené příkazy, experimentujte s nimi. Pokuste se o vlastní modifikace.
Používejte odkazované materiály. Často je ve výkladu odkazováno na další zdroje informací - seznamte se s nimi a prostudujte je. Některé odkazované materiály jsou přímo přiloženy k této opoře. Viz příloha B – „Přiložené soubory“.
Používejte dokumentaci. Souběžně s naším textem mějte vždy k dispozici dokumentaci k popisované problematice. Najdete v ní upřesnění popisovaných věcí a další užitečné informace.
Pokud vám něco nepůjde, nebojte se zeptat. Prohledejte Internet nebo napište svůj dotaz do některé diskusní skupiny.