Cvičení z předmětu Základy geografie

Úvodní slovo Cvičení č. 1. Cvičení č. 2. Cvičení č. 3. Cvičení č. 4. Cvičení č. 5. Cvičení č. 6. Cvičení č. 7. Cvičení č. 8. Cvičení č. 9. Cvičení č. 10. - 14.
VŠB

Cvičení č. 4 – Práce s mapou


Cíle cvičení:

Cílem dnešního cvičení je seznámit se s náležitostmi mapy a dále naučit se pracovat s mapou a orientovat se v ní.

Organizace cvičení:

Studenti pracují společně ve dvoučlenných skupinách s mapou, kterou si zvolí. Na následujícím cvičení představí studovanou mapu a prezentují výsledky zadaných úkolů.

Zadání úlohy č. 2 ze Základů geografie


Počet bodů:

Za správně vypracované úlohy můžete získat celkem 3b.

Forma odevzdání:

V tištěné podobě na začátku dalšího cvičení včetně ústní prezentace výsledků pro ostatní studenty.

Proveďte následující:

1) Seznamte se s mapou, projděte si legendu a základní kompoziční prvky (název, legenda, měřítko, tiráž, mapové pole). Totéž proveďte pro nadstavbové kompoziční prvky (směrovka, logo, tabulky, grafy, obrázky, reklamy atd.).

2) Určete:

  • - Uveďte základní informace o mapě (název, autora mapy a vydavatele, rok vydání).
  • - V jakém je mapa měřítku a kolik m či km znázorňuje 1 cm na mapě?
  • - Po kolika m jsou základní a zesílené vrstevnice v mapě a jakou jsou znázorněny barvou? Jakou barvou a značkou jsou znázorněny silnice a železnice?
  • - Jakou barvou jsou znázorněny lesní porosty a jaké kategorie (druhy) lesa jsou zde uvedeny? Případně jakou jinou metodou než barvou můžete rozlišit druh lesa?
  • - V jakém souřadnicovém systému je mapa?
  • - Jaká oblast je v rámci ČR znázorněna (všechny okresy a kraje)?

3) Zorientujte si mapu k severu a buzolou naměřte azimut z bodu A do bodu B (na upřesnění se dotažte cvičícího). Body A a B zapište do zadání nikoliv jako A a B, ale skutečně zadané místa!

4) O jaký typ mapy se jedná, jaká problematika je znázorněna v mapě, jakému účelu a komu má mapa sloužit?

5) Společné pro všechny zadané mapy - srovnejte základní a nadstavbové kompoziční prvky mapy, chybí něco v některé z map nebo naopak co je navíc v té které mapě? Cílem je se podívat na mapy vašich spolužáků, abyste získali přehled, jak se mapy mohou lišit.

6) Je tato mapa součástí uceleného mapového díla či souboru map dostupného pro celou ČR? V případě, že ano, kolika mapovými listy pokrývá celou ČR?

strom
Náplň webu: Pavel Švec (pavel.svec1@vsb.cz) web design: Václav Kostka (kos416@vsb.cz)