Úvod

Tato výuková podpora je nedílnou součástí diplomové práce „Výuková podpora pro elektronické publikování“, jež byla zpracována v roce 2005 na katedře informatiky FEI VŠB-TU v Ostravě. Celý dokument vznikl ve formátu DocBook, XSL styly pro zpracování výukové podpory připravil v rámci své diplomové práce [Dud-05] Bc. Michal Duda.

Cílová skupina – učební text určen především studentům katedry informatiky na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB-TU Ostrava, kteří navštěvují předmět Elektronické publikování. Mohou jej však využít i studenti jiných vysokých škol a další zájemci o problematiku elektronického publikování.

Cíl kursu - cílem tohoto kursu je seznámit posluchače se základy elektronického publikování. Úvodní část této studijní opory je věnována vymezení základním pojmům a popisu nejpoužívanějších výstupních formátů. Druhá část se zabývá sazbou dokumentů v typografickém systému LaTeX a je zaměřena na praktické zvládnutí této problematiky, zejména s ohledem na potřebu přípravy diplomové práce. Třetí část opory charakterizuje formát DocBook, určený především pro tvorbu elektronické dokumentace. V poslední části se seznámíme s tvorbou webových prezentací pomocí moderních technologií XHTML a CSS.

Vstupní požadavky – předpokládají se základní znalosti z oblasti sazby v typografickém systému LaTeX a základní znalosti značkovacího metajazyka XML. Předpokládaná je i znalost HTML.

Formáty a součásti výukové podpory - výuková podpora je distribuována ve formátech HTML a PDF. Její nedílnou součástí jsou adresář s řešením zadaných cvičení a adresář obsahující další doplňkové materiály, zejména připravený instalační balík pro práci s DocBookem. Jejich soupis je obsažen v příloze B – „Přiložené soubory.

Organizace výukové podpory – výuková podpora je k dispozici ve formátu PDF, vhodném pro tisk a ve formátu HTML, vhodném pro online prohlížení.

Členění kapitol – kapitoly jsou zpravidla členěny do podkapitol, které blíže strukturují probíranou látku. V každé kapitole je uvedena časová náročnost pro zvládnutí příslušné problematiky. Ta má samozřejmě spíše orientační charakter. Na konci každého většího celku je uvedeno shrnutí problematiky a cvičení.

Použité piktogramy – v rámci celé podpory se lze setkat s množstvím piktogramů, které mají usnadnit orientaci v textu.

ikona
Časová náročnost:

U této ikony je na začátku každé kapitoly resp. podkapitoly uvedeno, jaká je odhadovaná časová náročnost k prostudování určené části. Čas je pouze informativní a má napomoci k rozvrhnutí času při studiu.

ikona
Studijní cíl:

Pod ikonou lze nalézt, čím se bude daná část zabývat a na co je třeba se zaměřit.

ikona
Důležité:

Tato ikona označuje oblast, která si zasluhuje zvýšenou pozornost. Zpravidla obsahuje netriviální postupy nebo věci k zapamatování.

ikona
Definice

Definice důležitého pojmu.

ikona
K zamyšlení:

V rámci části vymezené touto ikonou se nalézá oblast, nad kterou je vhodné se zamyslet.

ikona
Poznámka:

Upozorňuje na fakt, který nemusí být přímo z textu zřejmý nebo obsahuje zdroje, kde získat další informace pro zájemce o podrobnější informace.

ikona
Příklad:

Objasňuje probírané učivo, snaží se o propojení znalostí s jejich praktickým využitím.

ikona
Výpis kódu:

Podává podrobný výpis kódu, který může obsahovat čísla řádků a zvýrazněnou syntaxi dle daného jazyku.

ikona
Algoritmus:

Ukazuje přesný postup nebo dává alespoň návod, jak daná problematika vypadá.

ikona
Přiložený soubor:

Specifikuje přiložený soubor, který je součástí podpory.

Rady pro studium tohoto materiálu

  1. Buďte aktivní. Nečtěte tento text pouze pasivně. Zkoušejte si uvedené příkazy, experimentujte s nimi. Pokuste se o vlastní modifikace.

  2. Používejte odkazované materiály. Často je ve výkladu odkazováno na další zdroje informací - seznamte se s nimi a prostudujte je. Některé odkazované materiály jsou přímo přiloženy k této opoře. Viz příloha B – „Přiložené soubory.

  3. Používejte dokumentaci. Souběžně s naším textem mějte vždy k dispozici dokumentaci k popisované problematice. Najdete v ní upřesnění popisovaných věcí a další užitečné informace.

  4. Pokud vám něco nepůjde, nebojte se zeptat. Prohledejte Internet nebo napište svůj dotaz do některé diskusní skupiny.