1.2. Prostředky pro elektronické publikování

Prostředky pro tvorbu elektronických dokumentů můžeme rozlišit do dvou základních kategorií.

Prostředky s podporou hypertextu. Hypertext je systém, který dovoluje propojovat elektronické dokumenty formou odkazů (tzv. hyperlinků). Propojení dokumentů odkazy umožňuje snadné publikování, údržbu a vyhledávání těchto informací. Nejznámějším takovým systémem je World Wide Web.

Hlavním prostředkem pro tvorbu hypertextových dokumentů jsou značkovací jazyky. Tyto jazyky definují množinu slov či symbolů, které se nějakým způsobem odlišují od ostatního textu. Nazýváme je značky či tagy (markups). Značky se vkládají do textu a umožňují jej tak logicky strukturovat nebo úsekům textu přidávat formátovací vlastnosti. Tyto značky pak speciální software (prohlížeč) nějakým způsobem interpretuje a promění je na dané formátování či uspořádání textu. Běžný uživatel s nimi nepracuje.

K nejznámějším značkovacím jazykům patří HTML, SGML či XML. Částečně by sem spadal i systém LaTeX. Hlavní výhodou těchto dokumentů je skutečnost, že se jedná o běžné textové soubory, takže není problém s jejich přenosem mezi různými platformami.

Hypertextové dokumenty jsou určeny především pro interaktivní prohlížení na monitoru.

Prostředky bez podpory hypertextu jsou naopak určeny především pro tisk. Jedná se o známé komerční produkty Microsoft Office, QuarkXPress, Adobe Acrobat, či jejich volně šiřitelné alternativy. Dokumenty jsou zpravidla ukládány v binární podobě a vyžadují zpracování mateřským programem. Existují však i univerzální formáty, např. PDF o kterých se zmíníme dále v textu.

Prohlížeče

Je důležité si uvědomit, že pro práci potřebujeme také vhodný prohlížeč. Záleží na konkrétním formátu, jaký prohlížeč vyžaduje a často si také můžeme volit mezi různými alternativy. Nejčastěji se používají prohlížeče internetové pro hypertextové dokumenty a prohlížeče specializované pro dokumenty ostatní (např. PDF, PS aj.).

ikona
Shrnutí:

Tato kapitola stručně představila pojem elektronického publikování spolu s jeho výhodami. Důležité je rozeznat rozdíl mezi hypertextovými a nehypertextovými formáty.