22. archiv zajímavých úloh |
|
Na jednom břehu řeky stojí skupinka turistů: Aleš, Bedřich, Cyril a Dalibor. U břehu kotví malá loďka, která pojme nejvýše dva pasažéry. Turisté jsou různé tělesné konstrukce. Při převozu hraje největší roli zatížení loďky, rychlost je vždy určena těžším pasažérem.
Alešovi trvá cesta přes řeku 1 minutu, Bedřichovi 2 minuty, Cyril zvládne cestu za 5 minut a Dalibor za 10 minut.
Otázka
|
Jak zorganizovat převoz přes řeku, aby trval co nejkratší dobu? |
Zkouška
Máte-li prohlížeč s podporou JavaScriptu, můžete vyzkoušet, jestli máte správné řešení.
Máme kruhovou zahradu o poloměru r. Na zahradě se pase koza, která je uvázaná provázkem délky l k plotu zahrady.
|
|
Otázka
|
Jaká musí být délka l provázku, aby koza vypásla přesnou polovinu obsahu zahrady? |
Poznámka
Nebudeme brát v úvahu délku krku kozy, rozhodující je jen délka provázku.
Zkouška
Máte-li prohlížeč s podporou JavaScriptu, můžete vyzkoušet, jestli máte správné řešení.
Ve studni jsou opřeny lišty o délce l1=3 m a l2=5 m, jak ukazuje obrázek. Lišty se navzájem dotýkají v místě, které je 1 m nade dnem studny.
|
|
Otázka
|
Jaký je průměr studny fi? (za numerické řešení 4b, za přesné analytické řešení včetně postupu 8b) |
Zkouška
Máte-li prohlížeč s podporou JavaScriptu, můžete vyzkoušet, jestli máte správné řešení.
Jeden Říman napsal závěť ve prospěch své ženy a dosud nenarozeného dítěte. Pokud by přišel na svět chlapec, měl dostat 2/3 dědictví a matka 1/3. Kdyby se narodilo děvče, měla matka dostat 2/3 dědictví a dcerka 1/3.
Po Římanově smrti se narodila dvojčata - chlapec a děvče.
Otázka
|
Jak se má rozdělit dědictví? |
Zkouška
Máte-li prohlížeč s podporou JavaScriptu, můžete vyzkoušet, jestli máte správné řešení.
Jaké je dvouciferné číslo, jehož podíl při dělení součtem jeho číslic je třetina součtu jeho číslic?
Úkol
|
Najděte všechna taková dvouciferná čísla. |
Zkouška
Máte-li prohlížeč s podporou JavaScriptu, můžete vyzkoušet, jestli máte správné řešení.
Odkazy
Zkuste vyřešit aktuální úlohu.
Můžete se podívat na tabulku úspěšných řešitelů nebo na stránku věnovanou novým úlohám.
Jdi na předchozí archiv / následující archiv.
|